De zeilpraam is van oorsprong een boeren schip. In het eind van de 18e en het begin van de vorige eeuw
waren de wegen in Friesland erg slecht en gebruikten de boeren boten als manier van transport tussen
de weilanden en de boerderij. Net als skûtsjes werden de pramen eerst gebouwd van hout, om rond de eeuwwisseling
steeds meer van staal vervaardigd te worden. De romp van een praam is te vergelijken met die van een skûtsje,
alleen nog lager en zonder dek en opbouw. Hierdoor waren de pramen zeer licht en konden ze heel ondiep in het water liggen. Ideaal voor vervoer door smalle, ondiepe slootjes en kanaaltjes. Met de pramen kon worden gezeild, maar vaker werden ze
door middel van bomen voortbewogen. In het midden van de vorige eeuw werd het zeilen en bomen gaandeweg vervangen
door het duwen met motorbootjes. Er werden echter nog wel wedstrijden gezeild met de zeilpramen.
In 2002 is in opdracht van Scheepswerf Jelle Talsma de Nije Sylpream ontwikkeld, met als doel een snelle en eenvoudig
te hanteren eenheidsklasse te maken, naar model van de bestaande geklonken zeilpraam.
Met hulp van de computer en de moderne kennis van aero- en hydrodynamica is de Nije Sylpream ontworpen.
De pramen van Annage zijn verder voorzien van een elektromotor voor stille en milieuvriendelijke aandrijving.
De Nije Sylpream kenmerkt zich door de ruime kuip en comfortabele banken.
De pramen van Annage zijn voorzien van een elektrische aandrijving. Een praam is een open platbodem,
er is dus geen interieur aanwezig. Hierdoor is het een lichte en wendbare zeiler.
De Nije Sylpream kenmerkt zich door de ruime kuip en comfortabele banken.
De pramen van Annage zijn voorzien van een elektrische aandrijving.
Een praam is een open platbodem, er is dus geen interieur aanwezig.
Hierdoor is het een lichte en wendbare zeiler.