De Emma liep in 1889 van stapel. Vanaf ca. 1880 werden ijzeren tjalken gebouwd; welke werf dit schip gebouwd heeft is
helaas niet bekend. Tjalken werden als vrachtschip gebruikt voornamelijk op de Nederlandse wateren.
Ze waren het meestverbreide binnenvaartuig. Dit vooral vanwege een groot laadvermogen en de vlakke brede bodem,
waardoor het schip op zowel grote, diepe als kleine, nauwe wateren kon varen.
De Emma is volledig gerenoveerd tot een comfortabel zeilschip met ruim dagverblijf en efficiënte hutindeling.
Het zeilplan werd begin van de 21ste eeuw weer omgebouwd naar de ook in 1889 bestaande 1-mast gaffeltuigage,
wat zowel de zeileigenschappen als de traditionele uitstraling zeer ten goede komt.
Eigenaar en schipper Peter Spek had het druk genoeg als wiskundeleraar en software expert.
Maar zeilen, ver weg van de steeds verder toenemende drukte op de wal, had toch een onweerstaanbare aantrekkingskracht
en dat leidde tot de aanschaf van de Emma (bouwjaar 1889). Deze tjalk is volledig gerenoveerd tot een comfortabele zeilschip
met grote kuip, ruim dagverblijf en efficiënte hutindeling. Het zeilplan werd einge jaren geleden weer omgebouwd naar de ook
in 1889 bestaande 1-mast gaffeltuigage, wat zowel de zeileigenschappen als de traditionele uitstraling zeer ten goede komt.
Als het aan Peter ligt draait de motor zo weinig mogelijk. Dus liefhebbers van zeilen komen op de Emma zeker aan hun trekken.