Binnen tref je een sfeervolle en grote salon waar het comfortabel vertoeven is.
Er is een luxe scheepsbar, en meerdere gezellige zithoeken en eettafels.
Ook kunnen de tafels en stoelen plaatsmaken voor een dansvloer. Er is een professionele horecakeuken,
zodat we met gemak de lekkerste gerechten vers uit eigen keuken kunnen serveren. Aangezien we geen slaaphutten
hebben die bij andere schepen een groot deel van de ruimte innemen, is de ruimte benedendeks helemaal ingericht
voor onze dag gasten. Verder is het schip van alle gemakken voorzien. Beamer, muziekinstallatie en er is zelfs
een traplift voor mensen die in een rolstoel zitten. Rolstoelen kunnen overigens met gemak aan boord komen via
de brede loopplank en staan dan direct op het middendek.
Er zijn twee ruime damestoiletten en een ruim herentoilet en urinoir.
Aan dek is er veel zitgelegenheid in de beschutte zitkuip, de banken op het voordek, of op de loungekussens.
Omdat het schip voor zee gekeurd is zijn er extra veiligheidsmarges ingebouwd, zoals een hoge zee railing.
Fijn idee, zeker als er kleine kinderen aan boord zijn!
De Vriendschap is in 1898 gebouwd en van de werf gelopen in Martenshoek in Groningen. Tot 1945 is de Vriendschap ingezet
om vanuit Emden basaltblokken voor de bouw van dijken naar Nederland te zeilen.
In de tweede wereldoorlog werden Nederlandse schepen door de Duitse bezetters in beslag genomen.
Dit dreigde ook de Vriendschap te overkomen. Om uit de handen van de bezetter te blijven, is de Vriendschap ,
net als veel andere schepen, afgezonken in de Biesbosch.
Van de bekende Marshallhulp voor de opbouw van Europa na de tweede wereldoorlog is o.a. een motor aangeschaft en
ingebouwd in de Vriendschap. Deze AEC-motor kwam uit een Engelse legerbus die voor troepentransport was gebruikt.
Aardig detail is dat de keerkoppeling die is ingebouwd afkomstig is uit een achtergebleven Duitse tank
(in de volksmond werd dit een varken genoemd). Net als op een schip draait de keerkoppeling van een tank net zo hard vooruit als achteruit.
Tot halverwege de jaren zestig functioneerde de Vriendschap als klein vrachtschip. Op de schippersbeurs van Rotterdam en Amsterdam werden opdrachten binnengehaald: onder de scheepsnaam ‘Jari ‘ (het gelukkige schippersechtpaar Jaap en Riek) werd gevaren in ‘de wilde vaart ‘, Omdat het schip op den duur niet meekon in de concurrentiestrijd en vrachtschepen steeds groter werden, is het schip vanaf het midden van de jaren zestig in de oude houthaven in Amsterdam als werkplaats gebruikt om stuurinrichtingen voor schepen te bouwen. Tussen 1977 en 1987 is het schip weer omgedoopt in de Vriendschap en gebruikt als woonboot in de Realegracht in Amsterdam.
In 1987 kochten Koos en Margot Oudhuis de Vriendschap. Zij vielen bij de eerste aanblik voor de elegante lijnen van het schip.
Na een verbouwing met veel aandacht voor het in stand houden van het authentieke karakter kwam de Vriendschap in de vaart als charterschip met 25 slaapplaatsen. Er is bij deze verbouwing veel geld geïnvesteerd teneinde te voldoen aan de veiligheidseisen
om op zee te mogen varen. Tussen 1988 en 1998 is met de Vriendschap vooral gevaren op IJsselmeer en de Waddenzee.
In de zomermaanden ging de Vriendschap de zee op en werd in Denemarken op de Oostzee gevaren.
In 1998, precies een eeuw oud, is de Vriendschap verbouwd tot luxe partyschip.
De hutten hebben plaats gemaakt voor een grote ruimte, waarin een luxe scheepsbar en scheepssalon zijn gerealiseerd.
Op 14 januari 2015, hebben Jos en Marjolein van der Heide het schip gekocht en hopen daarmee nog vele gezelschappen
een mooie dag op het water te bezorgen.